Frågor och svar
Vanliga frågor
Via Toothie kan du få hjälp med besvär och symptom som går bra att diagnostisera och behandla utan fysisk undersökning. Här kan du träffa tandläkare på ett enkelt sätt via video: när och vart det än passar dig via din smartphone eller din surfplatta.
För att boka ett möte med tandläkaren; ladda ner Toothie appen och logga in med BankID.
Bedömer tandläkaren att du är i behov av fortsatt vård hos en fysisk tandläkarklinik kan du bli bokad hos en tandläkare eller via remiss till en specialist direkt genom oss.
Toothie kan även hjälpa dig med samtal kring tandvårdsrädsla samt estetiska funderingar.
Hos Toothie arbetar endast tandläkare med svensk legitimation. De har dessutom bred kunskap och erfarenhet från den fysiska tandvården, eftersom majoriteten fortfarande arbetar på fysiska tandvårdskliniker.
Väntetiden på Toothie för ett drop-in möte kan variera. Vårt system är baserad på ett kösystem där digitala möten sker i turordning. Vår målsättning är självklart att kunna träffa dig så snart en tandläkare är tillgänglig.
Vi eftersträvar hela tiden för att vara den mest flexibla och tillgängliga vårdgivaren och har just nu öppet 365 dagar per år.
Vi har öppet mellan 07:00-22:00 alla dagar 7 dagar i veckan inklusive helgdagar.
Hos Toothie kan du få bedömning, rådgivning och behandling av legitimerade tandläkare. Ett vård möte med Toothie motsvarar ett besök hos en traditionell/fysisk tandläkare.
Hälsorådgivningen och informationstjänsten 1177 Vårdguiden är bemannad av endast sjuksköterskor som endast kan ge dig generell vårdrelaterad vägledning men inte specifik rådgivning, behandling och fortsatt planering av din tandvård hos en fysisk tandvårdsklinik. Endast hos oss kan du få hjälp med alla estetiska frågeställningar när det gäller dina tänder och ditt leende.
Det är även endast hos oss som du kan få ett professionellt stöd och effektiv tandvård om du lider av tandvårdsrädsla.
Hos Toothie kan du få hjälp med de flesta besvär i dina tänder och din mun.
Våra tandläkare kan ge dig råd om dina besvär och de underliggande orsakerna till detta. De kan även lindra dina besvär genom att ge dig en effektiv fortsatt planering av din tandvård: via bokning till en fysisk tandvårdsklinik eller remiss till en lämplig specialist.
Tandläkarna kan även assistera dig med alla möjliga frågor inom estetik och ditt leende för att uppnå ett önskat resultat.
Toothie arbetar även effektivt med tandvårdsrädsla så att dessa patienter kan få tillgång till en skräddarsydd tandvård.
Toothie har ett stort samarbete med tandläkarklinker både när det gäller allmäntandvård och specialisttandvård.
Genom ett effektivt möte hos Toothie kan våra tandläkare planera en fortsatt effektiv vård hos en fysisk tandläkare där en skräddarsydd behandlingsplan kan tas fram utifrån dina behov och önskemål.
Ja du kan kontakta Toohie för besvär som dina barn har. Du legitimerar dig med ditt BankID i appen efter att du har valt att du vill ha ett digitalt vårmöte för ditt barn.
Nej, du måste vara vårdnadshavare för de barn under 18 år som kontaktar Toothie.
Ja, så länge appen fungerar där du befinner dig så kan du kontakta Toothie. Allt som krävs är BankID, fungerande internetuppkoppling och stöd för ljud och/eller video och ljud på din mobila enhet.
Ja, våra tandläkare kan oftast på ett effektivt sätt planera din fortsatta vårdplanering genom remiss till specialister.
Ja, behandlare hos Toothie kan hänvisa dig till de fysiska tandvårdskliniker som Toothie har samarbete med. Detta gäller såväl allmän- som specialisttandvård
Nej, men du kan få hjälp med att boka ett fysiskt besök till de tandvårdskliniker som Toothie har ett samarbete med.
Ja, behandlare (legitimerad tandläkare) har möjlighet att skriva ut receptbelagda läkemedel som är relevanta i sammanhanget och i enlighet med Toothies receptförskrivningspolicy (se användarvillkor).
Du meddelar behandlaren om du vill hämta ut ditt recept på närmaste apotek eller få medicinen hemlevererad.
Ja, du kan hämta ut läkemedel som din behandlare (legitimerad tandläkare) skrivit ut i samband med konsultation, på valfritt apotek.
Vid konsultation kan behandlare (legitimerad tandläkare) skriva ut receptbelagda läkemedel som är relevanta i sammanhanget och i enlighet med Toothies receptförskrivningspolicy (se användarvillkor).
Kontakta ditt apotek eller logga in på 1177.se
Endast de behandlare (legitimerad tandläkare) som arbetar för Toothie och som är upplagda som användare i Toothies journalsystem kan läsa patientjournaler.
För dessa behandlare gäller Patientdatalagens bestämmelser.
Ja, i journalen noterar behandlaren (legitimerad tandläkare) relevant data om dig och din tandstatus enligt vad som framkommit i samtalet.
Nej, du kan inte läsa din journal. Men, du kan begära att få ta del av en kopia av din journal. Kontakta supporten (support@gofloss.se)
Alla tandvårdsmöten för barn 0-24 år 0 SEK
Alla estetiska tandvårdsmöten oberoende av ålder 0 SEK
Alla övriga tandvårdsmöten endast 295 SEK
Konsultation via appen Toothie betalas med konto- eller betalkort via Swish eller Stripe.
Mobilt BankID är det krav vi ställer på dig så att vi vet att det är du och ingen annan som kontaktar oss.
Nej, konsultation via Toothie är helt finansierat genom de avgifter som tas ut för varje avgiftsbelagt samtal.
Toothie begär inte ersättning från Försäkringskassan för din konsultation.
Du betalar för läkemedel som vanligt och har därmed rätt till högkostnadsskydd. Detta registreras automatiskt.
Nej, konsultation via Toothie är helt finansierat genom de avgifter som tas ut för varje avgiftsbelagt samtal.
Toothie begär inte ersättning från Försäkringskassan för din konsultation.
Avgift för konsultation kan återbetalas om konsultationen av någon anledning inte kan genomföras. Likaså kan återbetalning av avgift ske efter överenskommelse med den behandlare som konsulterats.
Du behöver en mobiltelefon med möjlighet att ladda ner och använda appar. Samt åtminstone en fungerande mikrofon, om inte även en kamera.
Kontakta supporten via support@gofloss.se
Du måste vara över 18 år för att använda Toothie.
Föräldrar som är vårdnadshavare för barn under 18 år kan använda appen för barnets räkning.
Användarvillkor finns på denna sida (se länk nedan) samt i appen.
Support till Toothie nås via mail: support@gofloss.se
Du kontaktar supporten och vi kommer att göra allt vi kan för att utreda ditt klagomål och ge dig en tillfredsställande lösning.
Det är av stor vikt i vårt fortsatta förbättringsarbete och utveckling.
Om din Toothie-app inte verkar fungera som den ska kan du försöka att testa följande på egen hand:
- Kontrollera att ditt operativsystem på telefon/surfplatta stöds av Toothie appen. Toothie stödjer iOS 9 och Android 7.
- Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling genom att exempelvis undersöka om du kan surfa på nätet.
- Du kan testa och uppdatera Toothie appen i App Store eller Google Play, starta om den eller om installera appen.
Om problemet kvarstår, vänligen kontakta Toothie supporten för ytterligare hjälp på support@gofloss.se