Frågor och svar

Vanliga frågor

Hur fungerar Toothie?

Via Toothie kan du få hjälp med besvär och symptom som går bra att diagnostisera och behandla utan fysisk undersökning. Här kan du träffa tandläkare på ett enkelt sätt via video: när och vart det än passar dig via din smartphone eller din surfplatta.

För att boka ett möte med tandläkaren; ladda ner Toothie appen och logga in med BankID.

Bedömer tandläkaren att du är i behov av fortsatt vård hos en fysisk tandläkarklinik kan du bli bokad hos en tandläkare eller via remiss till en specialist direkt genom oss.

Toothie kan även hjälpa dig med samtal kring tandvårdsrädsla samt estetiska funderingar.

Vilka tandläkare träffar jag via appen?

Hos Toothie arbetar endast tandläkare med svensk legitimation. De har dessutom bred kunskap och erfarenhet från den fysiska tandvården, eftersom majoriteten fortfarande arbetar på fysiska tandvårdskliniker.

Hur lång tid tar det innan man får tala med en tandläkare?

Väntetiden på Toothie för ett drop-in möte kan variera. Vårt system är baserad på ett kösystem där digitala möten sker i turordning. Vår målsättning är självklart att kunna träffa dig så snart en tandläkare är tillgänglig.

När har ni öppet?

Vi eftersträvar hela tiden för att vara den mest flexibla och tillgängliga vårdgivaren och har just nu öppet 365 dagar per år.

Vi har öppet mellan 07:00-22:00 alla dagar 7 dagar i veckan inklusive helgdagar.

Vad är skillnaden mellan Toothie och 1177 vårdguiden?

Hos Toothie kan du få bedömning, rådgivning och behandling av legitimerade tandläkare. Ett vård möte med Toothie motsvarar ett besök hos en traditionell/fysisk tandläkare.

Hälsorådgivningen och informationstjänsten 1177 Vårdguiden är bemannad av endast sjuksköterskor som endast kan ge dig generell vårdrelaterad vägledning men inte specifik rådgivning, behandling och fortsatt planering av din tandvård hos en fysisk tandvårdsklinik. Endast hos oss kan du få hjälp med alla estetiska frågeställningar när det gäller dina tänder och ditt leende.

Det är även endast hos oss som du kan få ett professionellt stöd och effektiv tandvård om du lider av tandvårdsrädsla.

Vilka typer av besvär kan ni hjälpa mig med?

Hos Toothie kan du få hjälp med de flesta besvär i dina tänder och din mun.

Våra tandläkare kan ge dig råd om dina besvär och de underliggande orsakerna till detta. De kan även lindra dina besvär genom att ge dig en effektiv fortsatt planering av din tandvård: via bokning till en fysisk tandvårdsklinik eller remiss till en lämplig specialist.

Tandläkarna kan även assistera dig med alla möjliga frågor inom estetik och ditt leende för att uppnå ett önskat resultat.

Toothie arbetar även effektivt med tandvårdsrädsla så att dessa patienter kan få tillgång till en skräddarsydd tandvård.

Vad händer om ni inte kan hjälpa mig med mitt besvär?

Toothie har ett stort samarbete med tandläkarklinker både när det gäller allmäntandvård och specialisttandvård.

Genom ett effektivt möte hos Toothie kan våra tandläkare planera en fortsatt effektiv vård hos en fysisk tandläkare där en skräddarsydd behandlingsplan kan tas fram utifrån dina behov och önskemål.

Kan jag kontakta Toothie för mina barn?

Ja du kan kontakta Toohie för besvär som dina barn har. Du legitimerar dig med ditt BankID i appen efter att du har valt att du vill ha ett digitalt vårmöte för ditt barn.

Kan jag kontakta Toothie för barn som jag inte är vårdnadshavare för?

Nej, du måste vara vårdnadshavare för de barn under 18 år som kontaktar Toothie.

Kan jag kontakta Toothie när jag är utomlands?

Ja, så länge appen fungerar där du befinner dig så kan du kontakta Toothie. Allt som krävs är BankID, fungerande internetuppkoppling och stöd för ljud och/eller video och ljud på din mobila enhet.

Kan man få remisser direkt från er?

Ja, våra tandläkare kan oftast på ett effektivt sätt planera din fortsatta vårdplanering genom remiss till specialister.

Kan ni hänvisa mig till en fysisk tandläkarmottagning?

Ja, behandlare hos Toothie kan hänvisa dig till de fysiska tandvårdskliniker som Toothie har samarbete med. Detta gäller såväl allmän- som specialisttandvård

Kan jag boka en tid för fysisk undersökning via er?

Nej, men du kan få hjälp med att boka ett fysiskt besök till de tandvårdskliniker som Toothie har ett samarbete med.

Kan tandläkare/tandhygienist skriva ut recept? Kan jag få medicinen hemskickad?

Ja, behandlare (legitimerad tandläkare) har möjlighet att skriva ut receptbelagda läkemedel som är relevanta i sammanhanget och i enlighet med Toothies receptförskrivningspolicy (se användarvillkor).

Du meddelar behandlaren om du vill hämta ut ditt recept på närmaste apotek eller få medicinen hemlevererad.

Kan jag hämta ut mitt receptbelagda läkemedel på vilket apotek som helst?

Ja, du kan hämta ut läkemedel som din behandlare (legitimerad tandläkare) skrivit ut i samband med konsultation, på valfritt apotek.

Kan jag förnya mitt recept hos Toothie?

Vid konsultation kan behandlare (legitimerad tandläkare) skriva ut receptbelagda läkemedel som är relevanta i sammanhanget och i enlighet med Toothies receptförskrivningspolicy (se användarvillkor).

Hur ser jag att jag har fått mitt recept?

Kontakta ditt apotek eller logga in på 1177.se

Vem kan läsa min journal?

Endast de behandlare (legitimerad tandläkare) som arbetar för Toothie och som är upplagda som användare i Toothies journalsystem kan läsa patientjournaler.

För dessa behandlare gäller Patientdatalagens bestämmelser.

Dokumenteras samtalen in i journalen?

Ja, i journalen noterar behandlaren (legitimerad tandläkare) relevant data om dig och din tandstatus enligt vad som framkommit i samtalet.

Kan jag läsa min journal?

Nej, du kan inte läsa din journal. Men, du kan begära att få ta del av en kopia av din journal. Kontakta supporten (support@gofloss.se)

Vad kostar det att använda Toothie?

Alla tandvårdsmöten för barn 0-24 år 0 SEK

Alla estetiska tandvårdsmöten oberoende av ålder 0 SEK

Alla övriga tandvårdsmöten endast 295 SEK

Hur betalar man för ett videosamtal?

Konsultation via appen Toothie betalas med konto- eller betalkort via Swish eller Stripe.

Varför måste man använda mobilt BankID?

Mobilt BankID är det krav vi ställer på dig så att vi vet att det är du och ingen annan som kontaktar oss.

Gäller mitt högkostnadsskydd när jag kontaktar er?

Nej, konsultation via Toothie är helt finansierat genom de avgifter som tas ut för varje avgiftsbelagt samtal.

Toothie begär inte ersättning från Försäkringskassan för din konsultation.

Gäller högkostnadsskyddet för läkemedel?

Du betalar för läkemedel som vanligt och har därmed rätt till högkostnadsskydd. Detta registreras automatiskt.

Kommer ni utnyttja mitt allmänna tandvårdsbidrag?

Nej, konsultation via Toothie är helt finansierat genom de avgifter som tas ut för varje avgiftsbelagt samtal.

Toothie begär inte ersättning från Försäkringskassan för din konsultation.

I vilka fall kan avgiften återbetalas?

Avgift för konsultation kan återbetalas om konsultationen av någon anledning inte kan genomföras. Likaså kan återbetalning av avgift ske efter överenskommelse med den behandlare som konsulterats.

Vilket tekniskt stöd behövs för att kunna använda Toothie?

Du behöver en mobiltelefon med möjlighet att ladda ner och använda appar. Samt åtminstone en fungerande mikrofon, om inte även en kamera.

Jag har problem med Toothie appen, vad gör jag?

Kontakta supporten via support@gofloss.se

Jag är under 18. Hur loggar jag in?

Du måste vara över 18 år för att använda Toothie.

Föräldrar som är vårdnadshavare för barn under 18 år kan använda appen för barnets räkning.

Användarvillkor

Användarvillkor finns på denna sida (se länk nedan) samt i appen.

Kontaktuppgifter till vår support?

Support till Toothie nås via mail: support@gofloss.se

Jag har klagomål. Vem kan jag kontakta?

Du kontaktar supporten och vi kommer att göra allt vi kan för att utreda ditt klagomål och ge dig en tillfredsställande lösning.

Det är av stor vikt i vårt fortsatta förbättringsarbete och utveckling.

Toothie-appen fungerar inte, vad gör jag?

Om din Toothie-app inte verkar fungera som den ska kan du försöka att testa följande på egen hand:

  1. Kontrollera att ditt operativsystem på telefon/surfplatta stöds av Toothie appen. Toothie stödjer iOS 9 och Android 7.
  2. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling genom att exempelvis undersöka om du kan surfa på nätet.
  3. Du kan testa och uppdatera Toothie appen i App Store eller Google Play, starta om den eller om installera appen.

Om problemet kvarstår, vänligen kontakta Toothie supporten för ytterligare hjälp på support@gofloss.se

toothie-download-appstore-googleplay

Prova Toothie redan idag!

  • Videosamtal med Leg. Tandläkare
  • Gratis för barn och ungdomar
  • Öppet alla dagar 07:00 - 22:00

Skaffa appen

toothie-App Store-downloadtoothie-Google Play-download